Za zrušený či meškajúci let môžete dostať kompenzáciu až 600 €. Neplatí to však za každých okolností
Ak zavinením leteckej spoločnosti zmeškáte let alebo vám ho dokonca nečakane zrušia, máte nárok na štedré odškodné. Vymáhanie kompenzácie pritom môžete prenechať na odborníkov.
Vďaka Nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (ES) z 11. februára 2004 sú cestujúci v leteckej doprave chránení voči situáciám, ako sú odmietnutie nástupu do lietadla, zrušenie či veľké meškanie letu.
Letecké spoločnosti Európskej únie a ostatné spoločnosti, ktoré realizujú lety v rámci EÚ, sú totiž povinné dotknutým zákazníkom poskytnúť náležitú starostlivosť i finančnú kompenzáciu. O tejto možnosti však doposiaľ vie len málo Slovákov.
Prehľadná mapka spoločnosti Click2Claim znázorňuje, kedy sa na letecké spoločnosti vzťahuje nariadenie európskeho parlamentu o kompenzácii meškajúceho či zrušeného letu.
Výška kompenzácie
To, aké vysoké môže byť finančné odškodnenie cestujúceho, závisí predovšetkým od vzdialenosti destinácií. Sumy sa odvíjajú nasledovne:
- vzdialenosť pod 1500 km – 250 €
- vzdialenosť pod 3500 km – 400 €
- vzdialenosť nad 3500 km – 600 €
Vo všeobecnosti však platí, že nárok na kompenzáciu vám vzniká v prípade, ak bol váš let zrušený najmenej dva týždne pre plánovaným odletom, pričom vám letecká spoločnosť neposkytla prijateľnú náhradu, alebo váš prílet meškal o viac ako 3 hodiny. Tu je pritom dôležité zdôrazniť slovo prílet.
Za meškanie letu sa totiž považuje meškanie príletu, nie odletu. Ak teda vaše lietadlo odletí s meškaním viac než 3 hodiny oproti plánovanému času, no do destinácie dorazí s meškaním 2 hodiny a 40 minút, nárok na kompenzáciu vám zaniká.
Kedy máte nárok na kompenzáciu?
Nárokovať si finančné odškodnenie od leteckej spoločnosti môžete v prípade, ak:
- došlo k výpadku stroja, posádky či ku chybe v plánovaní letov
- bol váš let zrušený z ekonomických či obchodných dôvodov
- vám odmietli nástup do lietadla z dôvodu overbookingu (priveľa cestujúcich na palube)
- sa vyskytla porucha na lietadle, ktorej príčina nespočíva v neovplyvniteľnej udalosti
- bolo zmenené smerovanie letu z ekonomických či obchodných dôvodov
- sa vyskytla iná príčina, ktorú prevádzkujúci dopravca mohol či mal predvídať.
Kedy nemáte nárok na kompenzáciu?
Právo na finančnú kompenzáciu cestujúci nemá za každých okolností. Nároky na odškodnenie nevznikajú najmä vtedy, ak:
- bolo meškanie či zrušenie letu zapríčinené nepriaznivým počasím či živelnou pohromou
- bola ohrozená bezpečnosť letu či letiska
- na letisku vypukol štrajk, prípadne štrajkujú zamestnanci danej leteckej spoločnosti
- nastala situácia politickej nestability, teroristický útok a iné bezpečnostné opatrenia
- došlo k nedostatočnej kapacite letových ciest (prehustením vzdušného priestoru)
- bol stroj poškodený vonkajšími vplyvmi.
Kompenzáciu za zrušenie či meškanie letu môžete požadovať až 3 roky spätne.
Vybavenie kompenzácie za zrušenie a meškanie letu sa dá riešiť priamo s leteckou spoločnosťou, no väčšinou ide o náročnejšiu a zdĺhavú komunikáciu, ktorá sa nie vždy končí úspešne.
Aj preto sa oplatí obrátiť na skúsenú spoločnosť, ktorá sa špecializuje na vymáhanie finančných kompenzácií za poškodených cestujúcich. Takéto overenie a vymáhanie je zvyčajne bezplatné a zahŕňa aj právnu pomoc. Treba však myslieť na to, že za svoje služby si firma stiahne províziu zo získaného odškodného. Tá sa zväčša pohybuje vo výške cca 25 % z celkovej sumy.
Výhody služby Travel Asistent znázornené v prehľadnej grafike spoločnosti Click2Claim.