Späť na všetky články
pred 2 rokmi 10621 videní | 10 minúty čítania

Riaditeľ Idem.sk odporúča: Na letnú dovolenku choďte určite tam, kam pôjdem aj ja

Riaditeľ Idem.sk odporúča: Na letnú dovolenku choďte určite tam, kam pôjdem aj ja
Riaditeľ cestovnej agentúry Idem.sk Marcel Siekel prezrádza novinky z letnej dovolenkovej sezóny..

Riaditeľ cestovnej agentúry Idem.sk Marcel Siekel v treťom rozhovore pre portál IDEM prezrádza novinky z nadchádzajúcej dovolenkovej sezónyň, ale aj svoje osvedčené tipy na kvalitné hotely a destinácie. Dovolenkárov vopred upozorňuje, že ak si chcú kúpiť na budúce leto kvalitný rodinný pobyt pri mori, nemali by si rozhodovanie nechať na poslednú chvíľu.

 



V našom poslednom rozhovore ste spomenuli, že ste mali minulé leto veľmi dobrú sezónu, čo sa odzrkadlí aj na cenách v nasledujúcej sezóne. Môžeme skutočne očakávať zvýšenie cien letných dovoleniek?
Ceny sa zvyšovali podľa krajín. V Grécku šli hore, pretože hotely tam mali dobrú sezónu. Ale napríklad také Turecko, ktoré už podľa prvého predaja vyzerá byť hitom budúcej sezóny, tam zostali ceny rovnaké. Takisto aj v Španielsku. Čiže jedine Grécko zdraželo, ale aj to sa bavíme o sumách okolo 20 až 30 eur na osobu, čo pri celkových cenách zájazdov nie je nič dramatické.

 

Ktoré nové destinácie vám pribudli do katalógu?
Z nových destinácií z Bratislavy máme Kefalóniu, z čoho sa veľmi teším, lebo je to taký krásny, menej objavený ostrov ako Kréta a Rhodos. Potom lietame Sicíliu a ako novinku máme aj Severný Cyprus, kde lietame priame lety do Larnaky. Čiže žiadne medzipristátie v Turecku. No a po 15 rokoch sme opäť zaradili Bulharsko, pretože si ho klienti vyžadovali. Ale z Bulharska máme také lepšie rodinné hotely, nie penzióny. Tam je vysoká konkurencia od iných cestoviek.

 

Keby ste mali odporučiť ľuďom niektoré oblasti, do ktorých sa naozaj oplatí ísť, ktoré by to boli?
Určite by som im odporučil, aby šli tam, kam pôjdem na dovolenku ja. (smiech) Na Severný Cyprus do hotela Noah's Ark. Je to taká náhrada Turecka, kde je úžasná pláž pre rodiny s deťmi, super all inclusive servis, krásna záhrada, čisté more a ešte k tomu priame lety. To je dovolenka presne pre tých klientov, ktorí sa ešte trocha boja ísť do Turecka, ale predsa len chcú tureckú kvalitu. Potom by som určite odporučil aj spomínanú Kefalóniu. Tam je úplne úžasná pláž Myrtos Beach a tiež úchvatné podmorské jaskyne. Takže podľa mňa je to pre ľudí veľká príležitosť na to, aby objavili nový grécky ostrov.

kelafonios-grecko

Pláž Myrtos Beach na Kefalónii

 

Za tie roky, ktoré pôsobíte v cestovnom ruchu, určite máte kontakty s veľkým množstvom hotelov. Vedeli by ste odporučiť aj ďalšie rezorty, ktoré sa vám osvedčili?
Sú hotely, ktoré nazývame dovolenkovými bestsellermi. Napríklad Lindos Pricess na Rhodose, Aquila Rithymna alebo Mare Monte na Kréte. Zo Španielska je to napríklad hotel Evenia Zoraida Beach Resort v Andalúzii. Toto sú presne tie hotely, kde, poviem to úplne laicky, nemusíme ani pohnúť prstom, aby sme ich predali. Vo februári a v marci sú už vypredané. A je to aj tým, že sem cestujú najmä rodiny s deťmi, ktoré nemôžu čakať na last minute, pretože by potom už nezohnali väčšie rodinné izby. Takže tieto hotely sú takým rodinným bohatstvom našej firmy.

hotel-grecko

Hotel Lindos Princess na Rhodose

 

V čom konkrétne sú dané hotely lepšie oproti ostatným?
Lepšie sú v tom, že ich proste ľudia majú radi. (smiech) Napríklad Lindos Princess na Rhodose je hotel, ktorý ľudia úplne milujú. Je to preto, že majú vytvorené veľmi dobré podmienky pre rodiny s deťmi. Sú tam detské bazény, detská strava, bezlepková strava a tak ďalej. A potom sú hotely, ako je napríklad Mare Monte na Kréte, ktorý bol tento rok už vo februári vypredaný komplet. Je to aj vďaka tomu, že má úžasnú pieskovú pláž s pozvoľným vstupom do mora a mesto je od hotela vzdialené asi 300 metrov.

Nedá sa to zovšeobecniť. Všetky hotely majú super stravu alebo super servis, ale každý hotel má tiež niečo špecifické, čím ľudí dostane. Napríklad Zoraida Garden v Andalúzii je hotel, v ktorom by sa ľudia, ktorí nemajú radi deti, po dni zbalili, pretože v jedálni je asi 600 detí (smiech) a je to vyslovene rodinný hotel s obrovským aquaparkom. Rodiny s deťmi sa tam však cítia úplne skvele.

 

Čo potom tí dovolenkári, ktorí sa idú zblázniť z detí? Kam majú ísť?
Máme hotely, ktoré sú adults only, čiže iba pre dospelých. Napríklad v Turecku je to Sensimar Side. Ale týchto hotelov je podstatne menej ako všeobecných, kam môžu ísť všetci. Celkovo však máme v ponuke asi 6 hotelov, kde môžu ísť iba dospelí, respektíve rodičia s deťmi od 16 rokov. Každý rok sú pritom viac a viac obľúbené, pretože sú ľudia, ktorí chcú mať jednoducho kľud. A nie je to iba o deťoch, ale aj o tom, že tam pri bazéne nehrá hudba a nie sú tam žiadne animácie. Takže je to taká pokojná, relaxačná dovolenka.

hotel-turecko-bazen

Fotografia z hotela Sensimar Side v Turecku

 

Keď ste mali uplynulú sezónu na niektoré hotely negatívne recenzie, ako to ovplyvnilo vaše rozhodovanie pri zaraďovaní hotelov do ponuky?
Pokiaľ sú ľudia vyslovene nespokojní so službami niektorého hotela, snažíme sa ho z ponuky vyradiť. Samozrejme, musí ísť o viac negatívnych názorov ako jeden – dva. Lebo stáva sa aj to, že si človek jednoducho zle vyberie. Napríklad, keď je nespokojný klient, ktorý chodieva pravidelne do Turecka a po desiatich rokoch sa vyberie na Krétu do trojhviezdového hotela, tak to neberieme ako úplne objektívne hodnotenie. Ale snažíme sa zistiť, kde sa stala chyba. Hotely však vyraďujeme až vtedy, keď sa o hoteli píše veľa negatívneho. Vo všeobecnosti platí, že keď sa o hoteli priveľa píše, tak to nikdy nie je dobré.

 

Minule ste spomínali, že pripravujete Santorini. Podarilo sa?
Podarilo sa nám to nakoniec iba z Viedne, bohužiaľ, a ľudia nám to už vyčítajú. Ale faktom je, že sme to veľmi chceli otvoriť, no napokon sme sa nedohodli s inými cestovkami. V poslednej chvíli, keď sme už mali aj podpísané zmluvy s hotelmi, ostatné cestovky cúvli. Je totiž pravda, že typický slovenský klient je all inclusive klient a na Santorini neexistujú all inclusive hotely. A my by sme nedokázali sami predať celé lietadlo na Santorini. Takže sme to odložili o rok. Rozhodli sme sa však, že ak sa ani nabudúce nedohodneme s inými cestovkami, určite postavíme Santorini aj sami a spojíme ho s Krétou. Čiže bude s medzipristátím na Kréte.

santorini-pri-zapade-slnka

 

 

Prejdime k rozdielu v cenách first minute a last minute zájazdov. Oplatí sa tento rok čakať?
Viete, ľudia, ktorí majú radi adrenalín a ktorí už len z princípu kupujú na last minute, tých väčšinou nepresvedčíme o tom, že first minute je výhodnejší. Ale musím povedať, že posledné tri roky sa nám zvyšuje percento first minute-ov. Máme napríklad predaných o 200 % pobytov viac ako minulý rok o tomto čase. Čiže to svedčí o tom, že je väčší záujem, hoci je to najmä zo strany rodín s deťmi. Rodinné a štvorlôžkové izby totiž väčšinou na last minute už nebývajú.

No a potom je ešte druhá skupina ľudí, ktorá chce lepšie, luxusnejšie hotely, ktoré takisto na last minute už nie sú. Pretože na ten vždy zostávajú trojhviezdové, štvorhviezdové hotely, ktoré nie sú také kvalitné ako tie, pri ktorých majú ľudia vysoké očakávania. To znamená, že tí, čo chcú kvalitnejšiu dovolenku, kupujú všetko do konca februára na first minute.

Ono je to iba taká predstava ľudí, že last minute je výhodnejší. Zoberte si však, že teraz máme 35 % zľavu na first minute, pričom v sezóne sme veľakrát predávali hlavne Grécko za 20 % a predali sme to. Čiže tá zľava bola nižšia.

 

Letné dovolenky predávate offline aj online. Ktorý spôsob je momentálne populárnejší?
Online je populárnejší, ale ľudia si stále potrebujú akoby „nahmatať“ tú pobočku. To znamená, že je veľa ľudí, ktorí si všetko pozrú na webe a potom prídu na pobočku, lebo sa chcú ešte poradiť, porozprávať a až potom zaplatiť. Ale online predaj sa nám každoročne zvyšuje o takých 8 až 10 %. No stále si myslím, že ľudia potrebujú mať nejakú dôveru v značke, a preto potrebujeme pobočky. Už to však nie je tak ako kedysi, že ľudia strávili na pobočke aj dve – tri hodiny, kde sa pýtali, rozprávali a ukazovali sa im fotky. Dnes si všetko pozrú sami.

A poviem to úprimne. My v podstate 25 % klientov ani vôbec nevidíme, pretože si kúpili zájazd online. Ale o to sme potom radšej, keď nám napíšu spätnú väzbu, že o nás ani nevedeli, boli s nami prvýkrát a boli spokojní.

 

Aké máte očakávania od nasledujúcej letnej dovolenkovej sezóny?
Očakávania sú celkom veľké, pretože sme ovplyvnení dobrou sezónou, ktorú máme za sebou. Opäť preto trošku zvyšujeme počet klientov. Jediná vec, za ktorú sa modlíme každý deň, je, aby sa nič vo svete nestalo. Aby bol kľud, aby nebol terorizmus a žiadne útoky. Pokiaľ bude kľud, nie je dôvod sa obávať. Slováci jednoducho cestujú radi. A momentálne sa na Slovensku zvýšila aj životná úroveň, čo znamená, že ľudia majú viac prostriedkov na cestovanie.

Výrazne sa však zhoršila situácia s exitikou po krachu leteckej spoločnosti Air Berlin. Tým, že ostatné spoločnosti prebrali trhovú pozíciu Air Berlinu, sa výrazne zvýšili ceny leteniek. To znamená, že ceny leteniek do exotiky sú v priemere o 150 až 200 euro vyššie, z čoho sú ľudia, prirodzene, v šoku. Pretože zatiaľ čo predtým kupovali Kubu či Dominikánsku republiku do 1000 eur, teraz je to úplne nereálne.

dominikanska-republika-plaz

Výhľad z hotela Sunscape Dominican Beach v Dominikánskej republike.

 

Koľko Slovákov priemerne s vami cestuje do exotiky?
Máme zhruba 1500 ľudí na exotiku z celkového počtu asi 20 000. Čiže je to približne 5 – 6 %. Ale keďže sme zameraní hlavne na leto, tak je to pre nás iba doplnok. Vidíme však, že to má zmysel, pretože veľa z klientov, ktorí využívajú letnú aj zimnú dovolenku, sú takí verní, že keď idú s nami v lete, potom idú ešte aj v zime. Dokonca to bolo veľakrát aj tak, že klient išiel s nami na exotickú dovolenku a nepoznal nás. A vďaka tomu, že bol spokojný, si potom kúpil aj leto. Takže to má nepriamy vplyv aj na leto. 

Spracovala: Kristína Biela

Súvisiace články
pred 1 rokom 56582 videní | 3 minúty čítania