Tokio - doprava

O to, či sa dostanete z jednej strany mesta na druhú sa musíte v Tokiu obávať snáď najmenej. Máte totiž veľa možností ako tak učiniť a problémom je zvoliť tú najvhodnejšiu, najkratšiu a najúspornejšiu. Toto mesto totiž disponuje jedným s najprepraco­vanejších a najmodernejších systémov mestskej a prímestskej dopravy na svete. Ak ste fanúšikom sci-fi filmov, vašu pozornosť určite upútajú japonské rýchlovlaky, takzvané Shinkansen. Tieto spájajú Tokio s ostatnými veľkomestami ostrova Honšu tiež s jedným mestom ostrova Konšu. Tieto vlaky sú odrazom japonskej vynaliezavosti. Jediné, čo ich akoby spája s povrchom zeme je magnetické pole, a dokážu vyvinúť rýchlosť viac než 580 kilometrov za hodinu. Ich modely a história tohto vynálezu je zobrazená v Múzeu dopravy.

Dopravu v Tokiu tvorí hustá sieť vlakov, podzemných dráh a autobusov, ktoré má pod kontrolou okolo dvanásť dopravných spoločností. Vlaky sú najvhodnejším zo spôsobov, ktoré môžete zvoliť pri cestovaní okolo centra Tokia. Najpoužívanejšia vlaková linka je Yamanote Line, ktorá cyklicky spája všetky dôležité centrálne mestské časti. 13 hlavných liniek metra prevádzkujú dve spoločnosti Toei subway a Tokyo Metro. Tieto linky začínajú svoju jazdu práve na jednej zo zastávok spomínanej Yamanote Line. Husto prepájajú celé tokijské centrum.

Názvy staníc sú ako všetko, uvedené dvojjazyčne, teda aj anglicky. Pri výstupe na konečnej stanici metra vás môže prekvapiť, že do vášho vlaku nastúpia ďalší cestujúci a on pokračuje ďalej. Niektorí turisti v tom vidia chaos, ale fakt je ten, že vlak v stanici nekončí, ale pokračuje ďalej, ale už pod menom inej dopravnej spoločnosti. Táto spravuje predmestské linky a na túto ďalšiu cestu sa vzťahuje aj iný jazdný tarif. Firmy spolupracujú jedna s druhou, „požičiavajú“ si aj vlaky. Predmestia Tokia spájajú s centrom aj s inými tiež viaceré vlakové spoločnosti. Vlaky smerujúce do periférnych časí mesta väčšinou začínajú svoju cestu na jednej zo zastávok Yamanoto Line.

V náväznosti na to, koľko dopravných spoločností operuje v centrálnej a periférnych častiach Tokya, existuje množstvo tarifov a lístkov, z akých si môže už aj tak dosť zmätený turista vyberať. Celodenné lístky sú dostupné na každej stanici metra, respektíve prímestského vlaku. Môžete si ich zakúpiť od staničného personálu, prípadne použiť automat.

S celodenným lístkom Tokyo Free Kippu môžete cestovať metro linkami oboch spoločností a vlakmi v centre mesta. Tento lístok vám platí aj na autobusy spoločnosti Toei a vyjde vás na 1580 jenov.

Lacnejšie vás vyjde Toei and Tokyo Metro One-Day Economy Pass (1000 jenov), s ktorým môžete jazdiť jeden deň metro linkami oboch spoločností, ktoré podzemnú dopravu v centre prevádzkujú. Ekonomických 600 jenov zaplatíte za celodenný lístok, avšak môžete jazdiť len jednou spoločnosťou – deviatimi linkami Tokyo Metro. Niektoré špeciálne lístky určené turistom sa dajú kúpiť na letisku Narita.

Taxi

Taxi v Tokiu vyjde na 710 jenov za 2 kilometre, ale ako to už vo veľkomestách býva, pozemná doprava väčšinou stagnuje, takže väčšiu istotu, že sa dostanete včas napríklad na rybí trh, ponúka mestská doprava. A to či už preplnené metro, alebo vlak.

Doprava z letiska

Po pristáti na letisku Narita nie je radno brať si taxík. Toto letisko sa totiž nachádza 66 kilometrov od centra mesta. Najvhodnejším spôsobom dopravy je teda tzv. Airport Limousine bus. Lístky naň sa predávajú v príletovej hale na letisku a zastávka je hneď pred budovou terminálu. Tento autobus vás odvezie do centra Tokia, zastavuje pri niektorých hoteloch a dokonca aj v Disneylande. Lístok stojí asi 3 000 jenov a autobus odchádza každých 15 minút. Z tohto letiska vedú do Tokia aj koľajnice. Vlak je drahší, stojí okolo 3 300 jenov, je v Tokiu za 53 minút, ale cesta k nemu je dlhšia, ako k zastávke autobusu. Na letisku je cesta na vlak vyznačená informačnými tabuľami.

Z letiska Haneda sa dostane do srdca metropoly aj metrom. Trvá to asi desať minút. Hovorí sa, že do Japonska by sa malo cestovať na japonský spôsob, čo by znamenalo veľmi skromnú batožinu. Ostatne, uvidíte, že je to celkom výhoda, eskalátorov totiž nie je do metra tak veľa, a v metre veľa miesta nie je.


Pridať komentár

*

Meno *
Email nepovinné, maskované
WWW nepovinné
 
Do not fill this!